Konjunkturální průzkumy (říjen 2024)

    25. 10. 2024

    Image

    Důvěra domácích ekonomických subjektů (souhrnný indikátor důvěry) v říjnu oproti září mírně poklesla o 0,2 bodu na hodnotu 96,8. Spotřebitelská důvěra sice vzrostla, ale pokles důvěry nastal mezi podnikateli.

    Pozitivní je, že v říjnu s výjimkou obchodu nedošlo k výraznější korekci zářijových čísel, kdy byl růst důvěry plošný ve všech odvětvích. Souhrnný indikátor důvěry se tak pro říjen nachází jen těsně pod zářím (hodnota 97,0) a i meziročně je vyšší o 3,7 bodu. Dalším pozitivem je skutečnost, že je celková důvěra v posledních dvou měsících (září a říjen) vyšší, než tomu bylo během léta (červenec, srpen), kdy byly spotřebitelé i firmy v určitém útlumu. Stále však platí, že se celková důvěra i nadále nachází pod dlouhodobým průměrem z let 2003 až 2023, což je hodnota 100. V souhrnu říjnové indikátory důvěry podle mě potvrzují pozvolný růst české ekonomiky ve druhé polovině letošního roku a růst HDP v letošním roce o necelé 1 %.

    Důvěra mezi podnikateli v říjnu meziměsíčně mírně poklesla o 0,8 bodu na hodnotu 96,0. Detailněji se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila v odvětvích stavebnictví (+1,2 bodu) a v průmyslu (+0,4bodu), zatímco v obchodě se důvěra snížil (-4,2 bodu) a vybraných odvětvích služeb rovněž (-1,8 bodu). Za růstem důvěry v průmyslu v říjnu stálo především zlepšení v subindexu očekávaného vývoje výrobní činnosti v příštích 3 měsících na nejvyšší hodnotu od loňského prosince. Oproti tomu průmyslové podniky i nadále hodnotí současnou zahraniční i celkovou poptávku jako utlumenou. Stále podle mě platí, že k udržitelnému oživení poptávky potřebují průmyslové podniky zlepšení v zahraničí, především v Německu. Překvapivě poměrně výrazně meziměsíčně poklesla důvěra mezi obchodníky, kteří jsou nejméně optimističtí od letošního února. Důvodem je především pokles v subindexu očekávaného vývoje celkové ekonomické situace v příštích 3 měsících.

    Spotřebitelská důvěra v říjnu meziměsíčně vzrostla o 2,8 bodu na hodnotu 100,7. Spotřebitelská důvěra se tak v říjnu dostala nad svůj dlouhodobý průměr a po útlumu ve 3. čtvrtletí se vrátila těsně pod červnovou hodnotu. Ke zlepšení spotřebitelské důvěry v říjnu přispěl růst v subindexu finanční situace domácností v následujících 12 měsících a spotřebitelé o něco méně negativně hodnotili hospodářskou situaci v následujících 12 měsících. Pořizovat velké nákupy však domácnosti stále příliš neplánují.

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube