Akcenta logo

    Maloobchodní tržby (květen 2024)

    04. 07. 2024

    Image

    Květnová čísla z maloobchodu zůstala za očekáváním a nedokázala kompenzovat slabší tržby za duben. K vyšším tržbám nepomohlo ani hokejové mistrovství světa. V květnu oproti dubnu maloobchodní tržby poklesly o 0,1 % a v meziročním srovnání vzrostly jen o 4,4 %.

    Zatímco v 1. čtvrtletí letošního roku byl zřetelný svižný růst maloobchodních tržeb, tak v posledních třech měsících, tj. období březen až květen, maloobchodní tržby v meziměsíčním srovnání de facto stagnují. Bohužel se podle mě začíná ukazovat, že rychlé oživení maloobchodu ze začátku letošního roku zatím není udržitelné. I nadále samozřejmě platí, že maloobchodní tržby v dalším průběhu letošního roku porostou, ale růstová dynamika pravděpodobně nebude tak silná, jak se optimisticky očekávalo. V letošním roce lze podle mě očekávat růst maloobchodních tržeb v blízkosti 4 %.

    Co stojí za stagnací maloobchodu v posledních třech měsících? Spotřebitelská důvěra dosáhla vrcholu v dubnu a od té doby mírně poklesla. Stále přitom platí, že české domácnosti jsou zatím poměrně opatrné k pořizování velkých nákupů. Od začátku letošního roku sice mzdy díky zpomalení spotřebitelské inflace konečně rostou, ale více domácnostem s vyššími příjmy. V 1. čtvrtletí byl poměrně velký rozdíl mezi růstem průměrné a mediánové mzdy. Možným vysvětlením stagnace maloobchodu je i přesun poptávky ze zboží více do služeb. A v neposlední řadě k určitému tlumení spotřeby domácností přispívá i měnová politiky ČNB s vyššími úrokovými sazbami. Míra úspor domácností zůstává i přes mírný pokles v 1. čtvrtletí stále výrazně nadprůměrná.

    Z pohledu hlavních skupin maloobchodní tržby v květnu meziměsíčně vzrostly za potraviny o 0,6 %. Naopak tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží poklesly shodně o 0,5 %.

    Meziročně tržby rostly především v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+18,0 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,9 %). A dále prodejcům výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+2,0 %). Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 14,5 %. V květnu meziročně poklesly tržby prodejen s výrobky pro domácnost (-2,5 %) a prodejcům počítačů a komunikačních zařízení (-1,1 %).

    Výsledně je tak podle mě nutné počítat i nadále s tím, že oživování maloobchodu bude v dalších čtvrtletích pozvolnější (necelých 1 % mezikvartálně) a na úroveň maloobchodu bez automobilů z r. 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025.

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube