Maloobchodní tržby (leden 2025)

    13. 03. 2025

    Image

    Maloobchod v úvodu letošního roku korigoval silný prosincový růst. Konkrétně v lednu maloobchodní tržby v meziměsíčním srovnání poklesly o 0,5 % a ve srovnání s loňským lednem vzrostly jen o 2,8 % (loni v prosinci maloobchod meziročně vzrostl o 5,3 %).

    Meziměsíční pokles maloobchodu šel v lednu ruku v ruce s poměrně výrazným zhoršením spotřebitelské důvěry na začátku letošního roku. Stále je nutné mít na paměti, že i přes oživování tržeb v roce 2024 se maloobchod ve stálých cenách aktuálně nachází o necelá 3 % pod průměrem roku 2021. Prostor pro růst maloobchodních tržeb a spotřeby domácností tak pro letošek stále zůstává vysoký, ale bude v tomto směru hodně záviset na spotřebním apetitu domácností.

    Detailnější pohled do maloobchodních tržeb ukazuje, že za meziměsíčním poklesem maloobchodu 0,5 % stál primárně pokles nepotravinářského zboží (-1,4 %), zatímco tržby za potraviny vzrostly (+0,4 %) a za pohonné hmoty rovněž (+0,2 %).

    V meziročním srovnání se maloobchodní tržby v lednu podle ČSÚ zvýšily reálně o 2,8 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 5,4 %, za nepotravinářské zboží o 3,1 % a za potraviny o 1,5 %. Konkrétně se v lednu nedařilo prodejům počítačů (meziroční pokles o 5,8 %) a meziročně tržby klesly i specializovaným prodejnám s výrobky převážně pro domácnost (-1,7 %) a specializovaným prodejnám s výrobky pro kulturu a rekreaci (-0,9 %). Naopak v lednu pokračoval silný meziroční růst prodejů přes internet a pomocí zásilkové služby (+8,2 %), ačkoliv meziroční dynamika prodejů zde oproti loňskému roku zpomalila. Vycházím ze sezónně a kalendářně očištěných dat.

    Bude v letošním roce pokračovat růst maloobchodních tržeb? Bezpochyby ano, ale pravděpodobně nižším tempem, než tomu bylo v r. 2024. (1) Spotřebitelská důvěra letos v lednu i v únoru poměrně silně poklesla a nezdá se, že by domácnosti zkraje nového roku chtěly zrychlit nákupní apetit. (2) Míra úspor domácností se sice aktuálně pohybuje na vyšší úrovni, než tomu bylo v letech před pandemií covidu, ale předpokládám, že kvůli řadě nejistot budou spotřebitelé i nadále vytvářet větší rezervy, než tomu bylo dříve. (3) Pokud bude navíc pokračovat stagnace až mírná recese tuzemského průmyslu, což je poměrně pravděpodobné, tak bude docházet k pozvolnému zhoršování situace na pracovním trhu, což je rovněž argument pro slabší růst maloobchodu. (4) V neposlední řadě vývoj mezd v roce 2024 sice potvrdil, že reálně mzdy solidně rostly, ale výrazněji lidem s nadprůměrnými výdělky (na 9. decilu) či podprůměrnými výdělky (na 1. decilu), přičemž průměrná mzda rostla rychleji než mediánová.

    Z výše uvedených důvodů tak očekávám, že růst maloobchodních tržeb letos oproti loňskému roku (4,3 %) zpomalí do rozmezí 2–3 %.

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2025 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube