Maloobchodní tržby v prosinci oproti listopadu výrazně vzrostly o 1,2 % a v meziročním srovnání se zvýšily o 6,2 %. Silný růst maloobchodu v závěru loňského roku tak podle mě do určité míry vysvětluje solidní růst HDP ve 4. čtvrtletí 2024 (0,5 % k/k), když podle předběžného odhadu ČSÚ k mezikvartálnímu růstu domácí ekonomiky přispěla především spotřeba domácností.
V souhrnu za celý rok 2024 maloobchodní tržby vzrostly o 4,6 %, když oživování maloobchodu probíhalo až na výjimky souvisle v průběhu celého roku. Loňský růst maloobchodu sice vypadá na první pohled impozantně, ale obratem je třeba dodat, že sezónně očištěné maloobchodní tržby ve stálých cenách byly v roce 2024 nižší oproti roku 2019 o 1,2 % a oproti roku 2021 dokonce o 3,3 %. Oživování maloobchodu také loni nebylo úplně rovnoměrné, kdy výrazně rostl především maloobchod za nepotravinářské zboží (5,9 %), zatímco maloobchod s potravinami se zvýšil jen o 2,3 %. A i v rámci nepotravinářského zboží byl růst tržeb velmi rozdílný se silným růstem tržeb u e-shopů, ale poklesem tržeb počítačů či výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách.
Konkrétně v prosinci meziměsíčně vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 1,5 %, za potraviny o 1,1 % a za pohonné hmoty o 0,2 %. Meziročně tržby v prosinci tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží vzrostly shodně o 8,1 % a za potraviny o 2,7 %.
Bude v letošním roce (2025) pokračovat růst maloobchodních tržeb? Bezpochyby ano, ale pravděpodobně nižším tempem, než tomu bylo v r. 2024. Spotřebitelská důvěra letos v lednu poměrně silně poklesla na nejnižší hodnoty od února 2024 a nezdá se, že by domácnosti zkraje roku chtěly zrychlit svůj nákupní apetit. Míra úspor domácností se sice aktuálně pohybuje na vyšší úrovni, než tomu bylo v letech před pandemií covidu, ale předpokládám, že kvůli řadě nejistot budou spotřebitelé i nadále vytvářet o něco větší rezervy. Pokud bude navíc pokračovat stagnace až mírná recese tuzemského průmyslu, což je poměrně pravděpodobné, tak může docházet k pozvolnému zhoršování situace na pracovním trhu, což je rovněž argument pro slabší růst maloobchodu. Z výše uvedených důvodů tak očekávám, že maloobchodní tržby letos vzrostou jen lehce přes 2 % a v lepším případě do 3 %.
Autor článku:
Miroslav Novák
Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.