Maloobchodní tržby (únor 2024)

    08. 04. 2024

    Image

    Maloobchodní tržby v únoru oproti lednu poklesly o 0,8 % a v meziročním srovnání reálně vzrostly o 1,6 %. Maloobchod tak v únoru částečně korigoval silný lednový růst a do určité míry ochladil optimismus ohledně výrazného oživení spotřeby domácností na začátku letošního roku. Únorový maloobchod tak zklamal navzdory tomu, že spotřebitelská důvěra v únoru opět vzrostla a meziroční růst spotřebitelské inflace zpomalil na 2 %.

    Maloobchodní tržby v únoru meziměsíčně poklesly ve všech hlavních skupinách – za potraviny a za nepotravinářské zboží shodně o 0,8 % a za pohonné hmoty o 1,0 %. V meziročním srovnání naopak tržby rostly – za nepotravinářské zboží o 2,4 %, za potraviny o 1,1 % a za pohonné hmoty o 0,3 %.

    Meziročně tržby rostly především v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+13,3 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,2 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 16,4 % a internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 16,1 %. Na druhé straně tržby poklesly v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-10,0 %), s výrobky pro domácnost (-9,9 %) či s počítačovým a komunikačním zařízením (-9,6 %).

    V letošním roce je podle mě pravděpodobné postupné oživování maloobchodních tržeb, což zatím potvrzuje vývoj v prvních dvou měsících letošního roku. Rychlejší růst maloobchodu v lednu, ale v únoru meziměsíční pokles. Na druhé straně však v březnu poměrně prudce vzrostla spotřebitelská důvěra, nezaměstnanost zůstává nízká a spotřebitelská inflace poměrně rychle ustupuje. Reálný růst mezd začíná zvyšovat kupní sílu domácností. V tomto kontextu tak přeci jen nelze vyloučit rychlejší oživení spotřeby domácností v průběhu dalších měsíců.

    V letošním roce lze podle mě očekávat růst maloobchodních tržeb v rozmezí 3–4 % a to v souvislosti s nižší inflací a reálným růstem mezd. Zároveň se však stále domnívám, že letošní rok nebude o nějakém boomu v utrácení. Stále je podle mě nutné počítat spíše s tím, že oživování maloobchodu bude jen pozvolné a na úrovně maloobchodních tržeb z r. 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025.

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube