Průmysl zahájil začátek letošního roku v červených číslech. Průmyslová produkce byla v lednu oproti prosinci nižší o 0,3 % a v meziročním srovnání poklesla o 0,6 %. Pokles zaznamenaly i nové zakázky, a to jak v meziměsíčním srovnání (-2,3 %), tak i v meziročním srovnání (-1,0 %). Nepřekvapivě zkraje roku pokračoval i pokles zaměstnanosti v průmyslu (-2,1 % meziročně), což jde ruku v ruce s poklesem průmyslu v posledních dvou letech.
V lednu sice rostla produkce u řady důležitých odvětví zpracovatelského průmyslu - např. elektrická zařízení, strojírenství či ostatní dopravní prostředky. Výroba počítačů, a především výroba motorových vozidel však v meziměsíčním srovnání poklesla.
Pod negativní výkon průmyslu se v úvodu letošního roku podepsala produkce motorových vozidel, když došlo jak k poklesu oproti prosinci (-6 %), tak i k meziročnímu poklesu produkce (-4,8 %). Tuto skutečnost již dopředu signalizovaly statistiky AutoSAP (v lednu meziroční pokles produkce osobních automobilů o 14 %). Zatímco v předchozích letech produkce automobilů těžila z nedokončených zakázek a finalizace výroby, tak v letošním roce se již na tento scénář spolehnout nelze. Z pohledu automobilového průmyslu je nepochybně pozitivní zpráva Evropské komise, že se budou automobilkám pokuty za neplnění emisních cílů účtovat v souhrnu za tři roky (2025 až 2027) a ne již za letošní rok. Na druhé straně se však pro letošek nic nemění z pohledu rostoucí konkurence, a to především čínských elektromobilů. Poptávka po automobilech navíc v eurozóně ožívá jen velmi pozvolna.
Nové průmyslové zakázky zůstávají slabé. Objemově jsou lednové nové zakázky nejníže za posledních osm měsíců a nacházejí se pod lednem roku 2024. Podobně je tomu i v případě tříměsíčního klouzavého průměru nových zakázek.
Průmyslová produkce v posledních dvou letech poklesla a obávám se, že v podobném duchu bude probíhat i letošní rok (pokles průmyslu zhruba o 1 %). Propad produkce v energeticky náročných odvětvích se sice během loňského roku zastavil, ale s citelnějším oživením výrobní aktivity letos příliš počítat nelze. Slabší bude pravděpodobně letos produkce motorových vozidel, což je v rámci zpracovatelského průmyslu dominantní odvětví. Výrazným rizikem je navíc hrozba zavedení cel ze strany USA s negativním dominovým efektem na zahraniční poptávku. O něco jasněji by v tomto směru mohlo být na začátku dubna. S mírným optimismem lze však hodnotit fakt, že začátek letošního roku byl ve znamení zlepšování indexů podnikatelských nálad PMI ve výrobě v ČR a v Německu. Od fiskální expanze v Německu si pro letošek příliš slibovat nelze, když pozitivní efekty uvidíme až od roku 2026.
Autor článku:
Miroslav Novák
Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.