Black Friday – Slovensko stojí na elektronice. 13. místo v Evropě

    12. 12. 2025

    Image

      V roce 2024 vzrostl export elektroniky na 16,5 miliardy eur. Během Black Friday Slováci stále nejčastěji nakupují elektroniku, oblečení a doplňky, parfémy a kosmetiku.  

    Black Friday na Slovensku už není jen okopírovaným formátem ze zámoří. Stal se skutečným impulzem pro obchod. Data z e-commerce ukazují, že během loňského Black Friday utratili Slováci online 14,5 milionu eur – o dva miliony více než v roce 2023. Nejčastěji nakupovali elektroniku, oblečení a doplňky, parfémy a kosmetiku. Důležité je, že v nákupních košících Slováků se během Black Friday jasně objevují segmenty, které jsou pro zemi významné také z exportního hlediska: mobilní telefony, domácí spotřebiče, monitory a televizory. Exportním hitem se staly projektory. Zajímavé je, že právě tyto kategorie elektroniky tvoří zároveň základ slovenské exportní struktury. V roce 2024 dosáhl export elektroniky hodnoty 16,5 miliardy eur, což Slovensko řadí na 26. místo na světě a 13. místo v Evropě. Jde o druhý nejvýznamnější segment slovenského exportu, hned po široce pojatém automobilovém průmyslu, jehož export v roce 2024 přesáhl 35,6 miliardy eur.

    Slovensko je v globálním žebříčku kategorie electrical machinery and equipment aktuálně 26. ekonomikou světa a 13. ekonomikou v Evropě. Podle údajů Mezinárodního obchodního centra (ITC) dosáhla v roce 2024 hodnota exportu této skupiny zboží 16,565 miliardy eur, což představuje přibližně 0,503 % podíl na celosvětovém exportu této kategorie. Během posledních tří let se hodnota exportu zvýšila o 10,9 %, tedy o 1,6 miliardy eur.

    Slovensko stojí na telefonech a monitorech. Exportním hitem jsou projektory (+1384 % za tři roky)

    Existují však i podsegmenty, ve kterých je Slovensko ve střední Evropě mimořádně výrazné. Největším podsegmentem z hlediska hodnoty zůstávají telefonní přístroje, včetně smartphonů, s exportem ve výši 4,55 miliardy eur v roce 2024. Slovensko se v této oblasti umístilo na 3. místě v Evropě v exportu smartphonů, které směřují zejména do Polska, Rumunska a Maďarska. Hodnota této produktové skupiny dosahuje 3,9 miliardy eur.

    Druhým významným segmentem jsou monitory a projektory. Export monitorů si v roce 2024 udržel úroveň přesahující 3,3 miliardy eur. Skutečným exportním hitem se však staly projektory – tato kategorie vzrostla během dvou let z relativně skromných 2,5 milionu eur v roce 2022 na 26,9 milionu eur v roce 2023 a dále na 37,1 milionu eur v roce 2024. Třetím důležitým segmentem jsou malé domácí spotřebiče a audio-video technika – produkty, které během Black Friday patří k nejrychleji rostoucím ve vyhledávání na internetu. Jinými slovy: spotřebitelé kupují přesně to, co Slovensko vyrábí a exportuje.

      „Black Friday dnes ukazuje, jak silné jsou vazby mezi světem obchodu a exportu. V odvětvích, jako je elektronika, kde jsou marže nízké, mohou i několika­procentní výkyvy měnových kurzů rozhodnout o tom, zda produkt zůstane cenově konkurenceschopný. Stále více firem v regionu, včetně Slovenska, se proto neomezuje pouze na běžné měnové operace, ale aktivně si zajišťuje budoucí platební kurzy. To jim umožňuje udržet cenovou stabilitu v nejcitlivějším období roku – během výprodejové sezóny Black Friday,“ říká Radosław Jarema, ředitel slovenské pobočky Akcenty.  

    Největšími odběrateli slovenské elektroniky zůstávají geograficky nejbližší trhy: Německo (3,4 mld. €), Polsko (1,9 mld. €), Česko (1,7 mld. €), Maďarsko (1,1 mld. €), Rumunsko (0,8 mld. €) a Rakousko (0,6 mld. €).

    Zdroj:

    Black Friday týždňa približne 14,5 milióna eur. Slováci minuli o vyše dva milióny eur viac ako vlani - Platforme Shoptet

    International Trade Centre (údaje za roky 2023 a 2024, kategórie 85; 8517;8528; 851713)

    ________________________________________

    O  AKCENTA CZ a.s.

    Akcenta patří mezi největší obchodníky s devizami ve střední Evropě. Klientům nabízí výhodné kurzy, nízké poplatky a zajištění proti kurzovému riziku. Působí v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku a obsluhuje více než 58 000 malých a středních firem zaměřených na zahraniční obchod.

     

    Kontakt pro média:

    Marketingové oddělení

    e: marketing@akcenta.eu

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    AKCENTA CZ

    Svět výhodných transakcí

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2025 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube