Akcenta logo

    Konjunkturální průzkumy (duben 2024)

    24. 4. 2024

    Důvěra domácích ekonomických subjektů se v dubnu opět zvýšila a nachází se na nejvyšších hodnotách za poslední rok. Konkrétně souhrnný indikátor důvěry v dubnu oproti březnu vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 97,0. Ve srovnání s loňským dubnem je však hodnota indikátoru níže o 0,5 bodu. Pozitivní je, že letos v dubnu vzrostla důvěra mezi podnikateli a pokračoval prudký růst spotřebitelské důvěry.

    V dubnu oproti březnu vzrostla důvěra podnikatelů o 2,6 bodu na hodnotu 95,6 a to především díky průmyslu a vybraným službám. Mírně naopak poklesla důvěra v obchodu a ve stavebnictví. Detailnější pohled na průmysl v dubnu ukázal, že podniky jsou optimističtější ohledně vývoje výrobní činnosti v příštích třech měsících a zároveň jsou o něco méně pesimistické ohledně hodnocení současné celkové poptávky. I přes zlepšení důvěry v průmyslu v březnu a v dubnu však stále platí, že se aktuální důvěra průmyslových podniků nachází pod hodnotami ze 4. čtvrtletí loňského roku. Proti dalšímu udržitelnému zlepšování důvěry v průmyslu bohužel podle mě hovoří slabé indexy podnikatelských nálad (PMI), které mapují kondici výrobního sektoru v eurozóně. A v neposlední řadě proti rychlejšímu oživení průmyslu hovoří i skutečnost, že podniky zdůrazňují nedostatečnou poptávku jako hlavní bariéru růstu produkce. Horší byl v tomto směru naposledy rok 2020, tj. doba pandemie.

    Spotřebitelské důvěra v dubnu zatím dále prudce rostla. Oproti březnu o 3,9 bodu na hodnotu 103,8. Důvěra mezi spotřebiteli je aktuálně nejvýše od podzimu 2021 a výrazně výše v meziročním srovnání. Důvod je nasnadě – výrazné zpomalení spotřebitelské inflace a obnovení reálného růstu mezd. Zlepšení spotřebitelské důvěry by se mělo i nadále promítat do oživování spotřeby domácností. Spotřebitelé v dubnu hodnotili lépe jak svoji finanční situaci (retrospektivně oproti předchozím dvanácti měsícům, tak i směrem do budoucna), tak i hospodářskou situaci v následujících dvanácti měsících. Jedinou kaňkou na dubnových číslech je to, že se v dubnu nezvýšila ochota domácností k velkým nákupům v horizontu nadcházejících dvanácti měsíců. Předpokládám však, že růst reálných mezd začne postupně zlepšovat i tento ukazatel.

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube