Maloobchodní tržby (leden 2024)

    12. 03. 2024

    Image

    Začátek letošního roku byl z pohledu maloobchodu pozitivní. Maloobchodní tržby v lednu oproti prosinci vzrostly o 1,0 % (samozřejmě po sezónním očištění). Meziročně maloobchodní tržby vzrostly o 2,4 %. Známky toho, že se situace v maloobchodu začíná pomalu zlepšovat, byly patrné již ve 4. čtvrtletí loňského roku (2023), když oproti 3. čtvrtletí tržby reálně vzrostly o 0,8 %. A o 0,5 % mezičtvrtletně ve 4. čtvrtletí vzrostla i spotřeba domácností.

    Maloobchodní tržby v lednu meziměsíčně vzrostly ve všech hlavních skupinách – za potraviny o 2,0 %, za nepotravinářské zboží o 0,5 % a za pohonné hmoty o 0,2 %. A stejně tomu bylo i v případě meziročního srovnání – za nepotravinářské zboží o 4,0 %, za pohonné hmoty o 2,3 % a za potraviny o 0,4 %. Dvouciferný meziroční růst tržeb si v lednu připsaly internetové a zásilkové obchody (+13,2 %) a nejvíce tak přispěly k celkovému růstu maloobchodu.

    Růst tržeb za potraviny lze odůvodnit tím, že od začátku letošního roku došlo k mírnému snížení cen potravin s ohledem na daňové změny (snížená sazba DPH na 12 %). Ceny potravin však v meziměsíčním srovnání pozvolna klesaly po celou druhou polovinu loňského roku (2023). K vyšším prodejům potravin mohlo v lednu přispět i výrazné oslabení české koruny vůči polskému zlotému (meziročně téměř o 15 %), které snížilo atraktivitu nákupů v Polsku.

    V letošním roce je podle mě pravděpodobné postupné oživování maloobchodních tržeb. Velmi důležitou změnou ve srovnání s předchozími dvěma roky je významně nižší růst spotřebitelské inflace. Právě díky zpomalení inflace ke 2 % začnou od začátku letošního roku poprvé od 3. čtvrtletí r. 2021 mzdy reálně růst a začne se zvyšovat kupní síla domácností. Zlepšení nákupního apetitu v prvních dvou měsících letošního roku avizuje i silný růst spotřebitelské důvěry. Ačkoliv spotřebitelská důvěra zatím neukazuje, že by domácnosti nějak výrazně začaly plánovat velké nákupy v ročním horizontu.

    V letošním roce lze podle mě očekávat růst maloobchodních tržeb v rozmezí 3–4 % a to v souvislosti s nižší inflací a reálným růstem mezd. Dopad úsporného fiskálního balíčku na spotřebu tuzemských domácností bude podle mě jen omezený. Zároveň se však stále domnívám, že letošní rok rozhodně nebude o nějakém boomu v utrácení a rychlém rozjezdu spotřeby domácností. Naopak je podle mě nutné počítat s tím, že oživování maloobchodu bude jen pozvolné a na úrovně maloobchodních tržeb z r. 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025.

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube