Maloobchodní tržby (prosinec 2023)

    07. 02. 2024

    Image

    Prosincové maloobchodní tržby přinesly další důkaz toho, že spotřeba domácností již dosáhla dna a že dochází k pozvolenému obratu spotřebitelského apetitu domácností. Konktrétně v prosinci maloobchodní tržby vzrostly oproti listopadu o 0,2 % a v meziročním srovnání se zvýšily o 1,6 %. Obratem je však třeba zdůraznit, že ačkoliv maloobchodní tržby od loňského září meziměsíčně kontinuálně rostou (sezónně a kalendářně očištěná data), tak se prosinec hodnotou tržeb ještě stále nacházel po začátkem roku 2023.

    V souhrnu za celý rok 2023 maloobchodní tržby poklesly o 4,1 %, když k oživení maloobchodu došlo teprve ve 4. čtvrtletí loňského roku. Hlavním důvodem byla odeznívající vysoká spotřebitelská inflace, která ve druhé polovině loňského roku přeci jen již neznehodnocovala mzdy tak výrazně jako v roce 2022 a v první polovině r. 2023. Reálné mzdy sice i loni ve 4. čtvrtletí velmi pravděpodobně poklesly, ale přeci jen již zdaleka ne tak silně, jako tomu bylo v první polovině roku. Spotřebitelská důvěra však byla ve 4. čtvrtletí i nadále slabá.

    Opravdu extrémní propad zaznamenaly v posledních dvou letech maloobchodní tržby za potraviny, které se hodnotově ve stálých cenách dostaly na rok 2014. Může za to především velmi vysoký růst cen potravin v kombinaci s propadem reálných mezd a přelitím části poptávky do zahraničí, především do Polska.

    Předpokládám, že v letošním roce bude maloobchod a s ním i spotřeba domácností oživovat. Důvodem bude především to, že začnou konečně růst reálné mzdy s tím, jak spotřebitelská inflace zvolní pod 3 %. Roli v oživení maloobchodu může sehrát i pokles míry úspor českých domácností, které jsou v posledních 4 letech výrazně nadprůměrné. Zároveň se však nedomnívám, že dříve vytvořené úspory budou vrhnuty do spotřeby, obzvláště, když jsou mezi české domácnosti rozprostřeny velmi nerovnoměrně. Většina nadúpsor totiž připadá na čtvrtinu nejbohatších domácností.

    V neposlední řadě je pravděpodobné, že letošní rok rozhodně nebude o nějakém boomu v utrácení a rychlém rozjezdu spotřeby domácností. Naopak je podle mě nutné počítat s tím, že oživování maloobchodu bude jen velmi pozvolné a na úrovně maloobchodních tržeb z r. 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a dokonce ani v roce 2025.

    V letošním roce lze podle mě očekávat růst maloobchodu v rozmezí 3–4 %, když velmi důležitou roli bude hrát to, jak rychle porostou reálné mzdy. Dopad úsporného fiskálního balíčku na spotřebu tuzemských domácností bude podle mě jen omezený.

    Profile picture of the author of the article

    Autor článku:

    Miroslav Novák

    Hlavní ekonom společnosti Akcenta. Zkušenosti v oblasti bankovnictví Miroslav načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kurzů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média. V Česku patří mezi nejcitovanější ekonomy.

    Newsletter
    Finanční trhy se mění velmi rychle. V Akcentě s nimi držíme krok
    Akcenta Logo

    Chci se stát klientem

    Akcenta Logo
    © 2024 AKCENTA CZ a.s.

    GDPR

    Cookies

    Facebook
    Instagram
    LinkedIn
    Youtube